تجربه های آرامبخش

تحلیل روانشناختی نامه 31 نهج البلاغه

تالیف : مریم صمدی

اثرات خواندن نامه 31 در بعد اقتصادی خانواده

یکی از مسائل آسیب زننده به خانواده ها مقایسه سطح اقتصادی خود با خانواده هایی است که از نظر مادی در رفاه بالاتری قرار دارند که این نوع نگاه ریشه در پایین بودن عزت نفس افراد دارد وبرای افزایش آن لازم است تغییر نگرش صورت گیرد مطالعه مطالب ارزشمند این نامه باعث توجه افراد به مسئله یاد مرگ و ناپایداری دنیا می شود و توجه افراطی به مادیات در افراد کاهش پیدا میکند و به سمت قناعت تمایل پیدا میکنند . از بیانات مشارکت کنندگان در طرح مطالعاتی این نامه به این نتیجه رسیدیم که نقش توکل و امید به خدا و رحمت الهی در زندگی برای آنها پررنگ تر شده است و این امر به افزایش قدردانی نسبت به نعمت ها و در نتیجه افزایش رضایتمندی در زندگی خانوادگی آنها شده است و باعث کاهش اضطراب و افسردگی گردیده است . مسئله مهم دیگردر این رابطه این است که مطالعه و تدبّردر این نامه به تعادل در بخش اقتصادی خانواده ها کمک میکند ، مسئله انفاق و بخشش مالی و نیکی کردن در حق دیگران از روش های بسیار پسندیده واثرگذار در زندگی است که متضاد خودپسندی است ویکی از نیاز های اساسی انسان نیاز به روابط مثبت و انساندوستانه است . آموزه های بسیاری در این نامه وجود دارد که بر روی تغییر نگرش افراد و توجه به خانواده هایی که از نظر اقتصادی به کمک آنها نیاز دارند از جمله خویشاوندان ، دوستان و افراد جامعه اثر مثبت دارد .

منتخبی از کتاب : قسمت دوّم

صادقی (1382) در تحقیقی به بررسی تاثیر انگ بر مراقبت های بهداشت روان پرداخته و در این زمینه خاطر نشان کرده است انگ های روان پزشکی (بدون توجه به نوع تشخیص یا سطح ناتوانی) بسیار نافذتر از انگ های دیگر رشته های پزشکی هستند. فرایند انگ در چهارچوب گذر از چهار مرحله ی شناختی-اجتماعی شکل میگیرد : سر نخ ها، تصورات قالبی، تعصب ها و تبعیض ها. در باب بیماران روانی، این تصورات قالبی موجب بروز احساس دشمنی، بی کفایتی و شرمندگی می شوند.

چیزی که به عنوان انگ از آن یاد میشود در واقع درونی سازی پاسخ های انگی است که از سوی جامعه به افراد دارای اختلال و خانواده های آنها زده می شود. هنگامی که اعضای یک گروه دیدگاه های تعصب آمیز را درونی میکنند و آن نگرش را نسبت به خود اعمال می کنند که منجر به واکنش ها و رفتارهای عاطفی منفی می شود(کوریگان و واتسون، 2002).

انگ نه تنها بر افرادی که در یک موقعیت همراه با انگ قرار دارند ، تاثیر می گذارد، بلکه افرادی که با آنها در ارتباط هستند نیز متاثر میشوند. پژوهش ها نشان داده که خانواده ، دوستان ، مراقبت کنندگان و به طور کلی افرادی که با انگ خورده ها در ارتباط هستند ، به کلی بی ارزش و اعتبار میشوند. انگ ناشی از ارتباط مستلزم فرایند دوسویه و متقابل است. نگرش های روشن ، گسترش انگ را در تمام طول هم نشینی با روابط معنا دار تعدیل می کند( مانند یک عضو خانواده ) . در حالی که نگرش های ضمنی و نا آشکار ، گسترش انگ را وقتی روابط اختیاری است تعدیل میکند. همچنین انگ ناشی از ارتباط به غیر از اعضای خانواده بر افرادی که با فرد انگ خورده روابط اجتماعی دارند نیز تاثیر گذار باشد (ساندرز ، 2003 ).

 

یکی از اختلالات که در کشور ما به طور نسبی وجود دارد و باعث وجود اختلال در عملکرد افراد مبتلا و همچنین نزدیکان آنها میباشد اختلال دوقطبی است. این اختلال که حدود 44 درصد دارای زمینه ی خانوادگی هستند (قریشی زاده، رنجبر، زکریا پزشکی ،1388) ولی بروز این اختلال بجز زمینه های ژنتیکی بسیار به شرایط خانواده و محیط اجتماعی افراد وابسطه میباشد. در پژوهشی که توسط فاطمه سیفی (1398) انجام شد ، یافته ها نشان از این داشتند که وقتی خانواده ضعیف عمل میکند علائمی نظیر افسردگی، مانیا و حتی رفتار پرخاشگرانه نیز فابل پیش بینی هستند. این گونه که هرچه انطباق پذیری و همبستگی پایین تر و تعارضات بالاتر ، این علائم افزایش میابد. اگرچه اختلال دو قطبی یک اختلال قابل درمان محسوب میشود اما به علت عودهای فراوان و علائم باقی مانده در میان این حملات،تثبیت خلق این افراد کار سختی میباشد و جلوگیری از عود این اختلال مشکل است. در مطالعه ای که توسط قریشی زاده ، رنجبر و دکریا پزشکی (1388) انجام داده شد، 48 درصد از افراد حاضر در پژوهش از عدم آموزشهای لازم به خانواده ها و همینطور شخص مبتلا به اختلال شکایت داشتند که این خود نشان دهنده ی ضرورت این اموزشها میباشد.

اختلال دوقطبی با تکرار دوره¬های مانیا و افسردگی بروز پیدا می کند. بیمارانی که درگیر این اختلال هستند، تغییرات خلقی زیادی، را در گستره¬ی تمام جهات رفتارهای معمولی خود تجربه میکنند، که بر فعالیت کلی، انرژی، رفتارجنسی، احساس خود ارزشمندی، عزت¬نفس، ریتم شبانه روزی، شناخت و افزایش خطر خودکشی اثر گذار است (فروند و بیر ، 2017).

در این رابطه تحقیقات نمایان میکنند که اختلال دو قطبی تاثیر بیشتری بر بعضی علامتها مانند افسردگی غیر معمول (هيو و همکاران ، ۲۰۱۲): کندی روانی - حرکتی (میشل، ويلهلم، پار کر، اوستین و همکاران ، ۲۰۰۱)؛ بی قراری حرکتی (گان، دیو، وی، ویو و همکاران ، ۲۰۱۱)؛ افسردگی پسیکوزی (سویری، زانینو توب، كالاتيب، لينونث و همکاران ، ۲۰۱۲) و افسردگی مالیخولیایی (میشل و همکاران، ۲۰۰۱) دارد.

 یکی از پرهزینه ترین اختلالات روانی برای کارفرمایان بهداشتی در ایالات متحده اختلال دوقطبی است. متعهد نبودن به درمان های خانگی مانند مصرف قرص و مراجعه به مشاور، میتواند عامل اصلی بستری باشد و بستری باعث از دست دادن شغل ، بی خانمان شدن و بدترین اتفاق ممکن یعنی اقدام به خودکشی (ساجاوویک و همکاران ، 2008)، کم شدن عملکرد مناسب در کارهای منزل و همچنین محل کار، مشکلات مالی، ورود به رفتارهای پرخطر، از بین رفتن روابط شخصی و خانوادگی و روی آوردن به مواد مخدر و یا الكل. اختلال دوقطبی یکی از جدی ترین مشکلات سلامت روان با تاثیرات قابل توجه که مادام العمر و اغلب کشنده هستند رو در روست. همچنین در بررسی های صورت گرفته بار اقتصادی اختلال دوقطبی شامل هزینه های مستقیم پزشکی در حدود۷ میلیارد و هزینه های غیرمستقیم آن ۳۸ میلیارد است (رویسکی و همکاران ، 2005).

 

child misbehaving 2520545b 1آبتین پسری 6 ساله است که به پیشنهاد معلم پیش دبستانی به مشاور مدرسه ارجاع داده شده است. مشاور پس از صحبت با والدین و شنیدن مدل رفتاری او در خانه مثل تمایل زیاد به بازی با کبریت ، فراموش کردن صحبت والدین در زمان بسیار کوتاه ، دائم در حرکت بودن و عدم توجه حتی به برنامه تلویزیونی مورد علاقه به طور کامل و دقیق و قرار دادن آن در کنار نظرات معلم که اعلام کرده آبتین در کلاس حتی دو دقیقه روی صندلی نمینشیند ، تمایل شدید به خروج دائم از کلاس دارد و معمولا سر به سر بقیه بچه ها میگذارد و صحبت های معلم را در اکثر مواقع نمی شنود؛ برای او تشخیص بیش فعالی داده و به والدین او توصیه میکند که به یک روان پزشک مراجعه کنند.

پیش فعالی یا ADHD نوعی مشکل عصبی رشدی است که باعث میشود کودک رفتار تکانشی و خارج از کنترلی داشته و در توجه به امور دچار نقصان باشد(انجمن روانپزشکی آمریکا؛ 2013). اما این بدان معنا نیست که او از نظر ذهنی ضعیف و یا دارای مشکل است. کمبود توجه و تمرکز در این افراد، اطرافیان بدون شناخت را به این گمان می اندازد که او در علم آموزی و یا ارزش گذاری بر روی امور و مفاهیم دچار ضعف است و همچنین رفتار تکانشی این گمان را می¬پروراند که این افراد نحوه تعامل اجتماعی را نیاموخته اند و یا برایش ارزشی قائل نیستند. اما واقعیت چیست؟

تابو و پذیرش:

در کشور ما تا همین اواخر مراجعه به روانپزشک و حتی مشاور و روانشناس تابوی بزرگی محسوب میشد. این تابو علاوه بر درگیری فرد دارای اختلال خانواده او را نیز درگیر میکرد. هنوز هم در برخی خرده فرهنگ ها مراجعه به متخصصین حوزه روان برای خانواده هایی که به نحوی درگیر مشکلات مربوط به روان هستند، دشوار است (مشهدی؛ 2015). در اینجا باید به این دست افراد یادآور شد که چه عواقبی در پس این عدم مراجعه وجود دارد. در زمینه بیش فعالی باید به خانواده ها خاطر نشان کرد که عضو دارای اختلال در هنگام استفاده از عوامل درمانی (تحت تاثیر قرص، نوروفیدبک و یا درمان های روانشناسانه) شخصیت واقعی خود را بروز میدهد و رفتاری که در هنگام عدم وجود این عوامل از خود بروز میدهد در واقعیت شخصیت فرد نیست و این عناصر عصبی بیش فعالی است که کنترل اوضاع را به دست گرفته و فرمانروایی میکند (فلت، بیرمن، کریستنر، کوچهر؛ 2014).

با این آگاهی خانواده باید انتخاب کند که ترجیح میدهد عضو دارای اختلال با قرار گرفتن تحت درمان بتواند از هوش و توانایی های سرشار خود بهترین استفاده را ببرد و یا با شخصیتی بدون کنترل بر روی تکانش ها و کم اهمیت گرفتن مباحث مهم زندگی که در دانش آموزان میتواند تحصیل و علم آموزی باشد و در بزرگسالان بسیاری موارد گسترده تر شناخته شود!؟

علاوه بر تاثیر این پذیرش بر روی شناخت جامعه از فرد دارای اختلال در مواردی که فرد درگیر نقص توجه است نیز میتواند از آن جهت که تمرکز بر علم آموزی برای او دشوار است در شکل گیری آینده او تاثیر چشم گیری بگذارد، و نقش آفرینی مفید و همراه با آگاهی خانواده میتواند در حال و آینده فرزندان نقش آفرینی پر رنگ و ماندگاری داشته باشد( آبل، جانسون، آدلر، سویندر؛ 2007).

تشخیص و کنترل:

اکنون باید دید تشخیص اولیه اختلال بیش فعالی چگونه است و راه کار مناسب برای کنترل آن چه میتواند باشد؟

برای تشخیص بیش فعالی آزمایش پزشکی خاص و یا تصویر برداری وجود ندارد و این تشخیص عملا توسط متخصصین حوزه روان با استفاده از چک لیست اعلامی که از طرف خانواده و محیط اجتماعی کودک عنوان میگردد قابل بررسی و کشف است. بیش فعالی غالبا با اختلالاتی همچون ناتوانی در یادگیری و مشکلات عاطفی ممکن است اشتباه گرفته شود و شباهت علائم در خانه و مدرسه و هماهنگی معلم و اولیا در تشخیص و کمک به این کودکان کمک کننده است (ملک پور، شریعت، قمرانی؛ 1394).

از مهمترین نشانه هایی که میتوان برای اختلال بیش فعالی از آنها در اینجا یاد کرد پر تحرکی ، تکانشگری و بی توجهی است . توصیه به اولیای دانش آموزانی که این علائم را هم در خانه و هم در مدرسه از خود بروز میدهند این است که با مراجعه به درمانگران حوزه روان هرچه سریع تر از انواع گوناگون درمانهای موجود استفاده کنند، تا بتوانند از جدا افتادن فرزندشان در محیط های دوستی و اجتماعی جلوگیری به عمل آورند و کودکشان را با شخصیت واقعی اش به جامعه بشناسانند . در گذشته تشخیص این اختلال تا سال اول دبستان انجام نمیشد، اما اکنون با توجه به حضور کودکان در سالهای پیش دبستانی این امر زودتر ممکن است و به شناسایی و درمانشان کمک میکند(کمیته فرعی اختلال توجه و بیش فعالی آمریکا؛ 2011).

در اینجا چند توصیه کوتاه برای همراهی خانواده ها با کودک بیش فعال ارائه میدهیم تا این همنشینی را دلنشین¬تر و راه را برای رشد کودک هموارتر کنیم. از جمله این راهکار ها میتوان به گوشزد کردن نکات مثبت کودک به او، قاطعیت در تصمیمات، گوش دادن به صحبت های کودک با صبوری، سپردن کارها و مسئولیت های ساده به کودک که بتواند به راحتی از پس آنها بر بیاید و در نهایت انتقاد نکردن دائم از رفتار اشتباه کودک که بر اثر علائم بیش فعالی اتفاق میافتند. در کنار این اقدامات ورزش هایی مانند یوگا و تای چی نیز در رابطه با این کودکان کمک کننده است و به آنها در بالا بردن تمرکز و آرامش یاری میرساند(کمیته فرعی اختلال توجه وبیش فعالی آمریکا؛ 2011).

حرف آخر:

در پایان یادآور میشویم تمام کلافگی و خستگی والدین مخصوصا مادران کودک بیش فعال طبیعی است . آنها حق دارند که گاهی تاب و تحمل شرایط برایشان دشوار باشد. همراهی همسر و خانواده و درک شرایط کمک کننده ی بسیار بزرگی است و نمیتوان نقش آن را در آرامش و بهبود شرایط خانواده نادیده گرفت. بنابراین خانواده ها و اولیای مدرسه را به همیاری و درک در این زمینه تشویق میکنیم، با این نوید که اکثر کودکان دارای این اختلال در سنین نوجوانی بهبود میابند (کمیته فرعی اختلال توجه و بیش فعالی آمریکا؛ 2011).

با آرزوی بهروزی برای تمام کودکان سرزمین ایران.

منابع:

مشهدی، علی. (2015). راهنمای جامع مدیریت اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی (ADHD): آنچه والدین لازم است بدانند.‎

ملک پور, مختار, شریعت, ارغوان, & قمرانی. (2015). اثربخشی آموزش الگوی ارتباطی زوجین بر میزان علائم نقص توجه و بیش‌فعالی دانش‌آموزان. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری, 5(1), 95-106.‎

APA, A. P. A. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. The American Psychiatric Association.

Able, S. L., Johnston, J. A., Adler, L. A., & Swindle, R. W. (2007). Functional and psychosocial impairment in adults with undiagnosed ADHD. Psychological medicine, 37(1), 97-107.

Felt, B. T., Biermann, B., Christner, J. G., Kochhar, P., & Van Harrison, R. (2014). Diagnosis and management of ADHD in children. American Family Physician, 90(7), 456-464.

Subcommittee on Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder, Steering Committee on Quality Improvement and Management. (2011). ADHD: clinical practice guideline for the diagnosis, evaluation, and treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder in children and adolescents. Pediatrics, 128(5), 1007-1022.